Bulgar Sınırında Beğendik Köyü

Limanköy‘den çıktıktan sonra yine ağaçlıklı yoldan geri dönerken bu sefer Beğendik tabelasını takip ederek Bulgaristan sınırında olan köyü görelim dedik (Limanköy-Beğendik 14 km). Köyün hemen girişinde “sahil” tabelasını görünce önce deniz kenarına gitmeye karar verdik. Hafif virajlı ve toprak yol git git bitmedi; bu yol bizi nereye götürecek acaba derken yol bitti ve şantiye alanı geldi. Meğer burada liman gibi bir yer ve deniz feneri şantiyesi varmış. Sahil dedikleri yer burası olamaz, herhalde yanlış geldik deyip geri döndük. Aslında yokuş aşağı virajlı yoldan sahile doğru inerken yol bir yerde çatallaşıyor ve oradan sola dönmek gerekiyormuş; biz düz gittiğimiz için şantiyenin oraya vardık; ama bizim gibi o girişi kaçıran başka bir araba da vardı.

Neyse, sonunda doğru yolu bulduk ve buna çok memnun olduk. Daha tepeden girerken sol tarafta çok güzel bir ev, yanında bir göl, göl kenarında otlayan inekler, biraz ilerde bir restoran-kafe ve deniz manzarası çok hoştu.

Beğendik köyü sahili

Biz de diğerleri gibi arabayı park edip kafeye oturduk. Soğuk bir soda içtikten sonra biraz etrafı dolaşmaya çıktım. Bulunduğumuz yerin iki önemli özelliği var. Birincisi, hemen önümüzde uzanan ve üzerinde çeşit çeşit bitkinin olduğu kumul alan; diğeri de hemen karşıdaki tepenin Bulgar köyü Rezovo olması. Yani Beğendik ve Rezovo sınır komşusu olan iki köy (arada Rezve Deresi var). Beğendik, ülkemizin Karadeniz kıyısındaki en batı noktası oluyor. Fotoğraf makinesi ile yaklaştırınca Türk ve Bulgar bayraklarının olduğu sınır bölgesi görülüyor; ama henüz buradan geçiş (sınır kapısı) yokmuş.

begendik4

Beğendik-Rezovo sınırı

İğneada ve civarına bir keşif gezisi yapmak istememin en önemli sebeplerinden birisi, longoz ormanlarını yakından görebilmek; ne ve nasıl olduğunu daha iyi anlayabilmekti. İğneada‘daki otelin tanıtım kitapçığı, sadece oteli tanıtmıyor, bölgenin özellikleri hakkında da bilgi veriyordu. Dün gece okuduklarıma göre, burada yer alan kıyı kumulları longoz ormanlarıyla birlikte ülkemizin önemli ekosistemlerinden birini oluşturuyor. Kıyı kumulları, nehirlerle taşınan alüvyonların deniz kenarında birikmesi ve rüzgarla, dalgalarla kıyıdan içeri atılmasıyla oluşuyor (çok uzun yıllar süren bir oluşum tabi). Bu gölgede yaklaşık 10 km. uzunluğundaki kıyı kumulları Karadeniz’in güneybatısına özgü bitki türleriyle (endemik) büyük önem taşıyor. Görüntüsünden anladığım kadarıyla Beğendik sahili de bu kıyı kumullarından oluşuyor.

Beğendik'te kıyı kumulları

Beğendik’te kıyı kumulları

Hemen kafenin önünde, üzerinde bitkilerin olduğu kumul boyunca yürüyüp denize doğru gitmek istedim. Bir süre sonra kumuldan belki bir metreden fazla aşağıda kalan, tam deniz kıyısında farklı bir sahil vardı. Yani, kafede oturan birisi, deniz kıyısında duran birini (çok uzun boylu değilse) göremez. Nitekim bir ara tuvalete giden eşim geri döndüğünde beni aramış bulamamış, oysa ben o sırada denize ayaklarımı sokuyordum. Kıyı kumullarının oluşturduğu set nedeniyle bir süreliğine görünmez oldum:)) Bu hoş oluşum ve endemik bitki türlerinin arasından geçip tekrar kafeye gidip oturdum. Kafenin sahibi ile kısa bir sohbet ettik.

begendik7

begendik8

Arkamızdaki güzel ev, aslen Demirköylü (ya da Beğendikli) bir iş adamıymış. Bölgede çok büyük toprak satın alıp bu güzel evi de yaptırmış.

Zahit Gürdal Tarım İşletmesi

Yeterince dinlenip bu güzel sahilde keyifli vakit geçirdikten sonra arabayla geri dönüp köyün içinde de bir tur attık. Şimdi hedefimizde Longoz Ormanları Milli Parkı’na gitmek var(dı); ama yolu kaçırınca önce Dupnisa Mağarası‘na gittik.