Darende Somuncubaba ve Günpınar Şelalesi

Elbistan‘tan 55 km. uzaklıktaki Malatya’nın en büyük ilçesi, Doğu Anadolu Bölgesi’nin Yukarı Fırat Bölümünde Tohma Vadisi içinde yer alan Darende‘ye gidiyoruz. Yol boyu kayısı ağaçları arasından geçerek hedefimizdeki ilk nokta olan Somuncubaba’ya varıyoruz. Burası Somuncubaba’nın torunlarından Es-Seyyid Osman Hulusi Efendi‘nin kuruculuğunu yaptığı ve kendi adıyla anılan vakfı tarafından çevre düzenlemesi yapılarak ek cami, kütüphane, müze ve sergi salonuyla halkın hizmetine sunulan çok güzel bir külliye.

Darende - Somuncubaba Darende - Somuncubaba

Anadolu’ya manevi fetih için gelen erenlerden olan Şeyh Hamid-i Veli (1331-1412) Şam, Tebriz ve Erdebil’de eğitim gördükten sonra hizmet etmek için Bursa’ya yerleşmiş. Manevi kimliğini gizlemek için somun ekmeği pişirip halka dağıttığı için halk arasında Somuncubaba olarak anılmış. Bursa Ulu Cami’nin açılış hutbesinde Fatiha Suresini yedi türlü tefsir etmesiyle tanınsa da şöhretten sakındığı için Bursa’dan ayrılarak önce Aksaray’da yaşamış. Sonra oğullarından biriyle hacca gitmiş ve hac dönüşü Darende’ye yerleşmiş ve vefatına kadar da burada yaşamış. Kabrinin bulunduğu cami 14.yy.’da yapılmış. Kayalık bir dağa yaslanan bu cami sonradan eklenen binalar ve civardaki mesire yerleriyle de turistlerin uğrak yerlerinden birisi olmuş. Gerçekten de çevre düzenlemesinin çok güzel yapıldığı külliye hemen yanı başında akan şelalesi, önündeki balıklı küçük göleti, Hasbahçe restoranı ve Tohma Irmağı ile turistik bir merkez olmuş.

Darende - Somuncubaba

Külliyenin içinde yeni kurulan Somuncubaba Tanıtım Merkezinde, Darende kültüründe yer alan; ancak pek çoğu kaybolmaya yüz tutmuş eski eşyalar, müze şeklinde sergilenmekte. El aletleri, mutfak malzemeleri, silahlar, radyolar, ev eşyaları vb. pek çok eser görülebildiği gibi ayrıca duvarlarda asılı olan fotoğraflar, belgeler de bir döneme tanıklık ediyorlar. Tanıtım merkezinin girişinde ise satışları vakıf yararına olan hediyelik eşya tezgahları var.

Darende - Somuncubaba Tanıtım Merkezi

Hasbahçe Restoranı her birine bir çiçek ismi verilen ahşap kamelyalarıyla çok güzel görünmekte. Burada et ürünleri ağırlıktayken 100 metre ileride Tohma Irmağı kenarında bir de alabalık restoranı var.

Darende - Somuncubaba Darende - Somuncubaba

Irmağın bir kenarında restoranın ahşap kamelyaları varken diğer kenarında dağın hemen önünde dar bir yer olsa da halkın çok rağbet ettiği mesire yeri olarak düzenlenmiş. Biz de bu kamelyalardan birine oturup çeşit çeşit soslu moslu yapsalar da kiremitte sade alabalık söylüyoruz. Yemek sonrası biraz çevreyi dolaşırken Kudret Havuzunu görüyoruz. Kudret Havuzu, Tohma Kanyonu’nda kayalıklardan çıkan ve yaz-kış 22 derecedeki suyuyla yine vakfın yaptırdığı düzenlemeyle halkın yaz aylarındaki serinleme mekanı olmuş. İçeri giriş ücretli olduğundan -ne kadar olduğunu sormadım- yüzmeye hazırlıklı gelmemiş olmamıza rağmen fotoğraf çekmek için bile almıyorlar içeri. Ben de ısrar etmiyorum. Tohma Kanyonu’nu fotoğraflayıp Günpınar Şelalesi’ne doğru yola çıkıyoruz.

Darende’ye 8 km. uzaklıktaki Günpınar (Aşude) Köyü’nde yer alan şelalenin etrafında piknik alanları ve Şelale Restoran bulunmakta. Restorana ait kamelyalarda iki saatlik ücreti -10 TL- vererek oturabilir veya restorandan yemek siparişi verebilirsiniz.

Darende - Günpınar Şelalesi Darende - Günpınar Şelalesi Darende - Günpınar Şelalesi

Biz Tohma kenarında yemek yediğimiz için yanımızda bulunan karpuzu Türk usulü buz gibi suyun içinde koyup biraz beklettikten sonra şelalenin gümbürtüsünden birbirimizi zor duyarken afiyetle yedik. Merdivenlerden yukarı çıkınca şelaleye tepeden bakıp fotoğraf çekmek için uygun yerler de var.

Darende - Günpınar Şelalesi Darende - Günpınar Şelalesi

Dağların arasından fışkırarak köpük köpük akan buz gibi suların verdiği serinlikle birkaç saat doğanın sesleriyle oturduktan sonra bu güzel manzarayı geride bırakıp Elbistan’a dönüyoruz.

Darende - Günpınar Şelalesi

Yazı ve fotoğraflar: Derya Çölaşan
Gezi Tarihi: 8 Temmuz 2011

3 Responses
  1. Ahmet Koyuncu says:

Somuncu Baba ve tohma kanyonu görülmeye değer. ben sık sık gidiyorum. misafirlerimi götürüyorum. ama belirtmek isterim ki; hasbahçe restoran konum olarak ne kadar güzel olsa da hizmet olarak çok kötü. bir kaç kez misafirlerimizle yemek yemek istedik ama her birisinde rezil olduk.

• derya says:

Mekanın güzelliği var diye restoranların kaliteli servis ve yemekten ödün vermemeleri gerekir. Hasbahçe umarım düzelir, biz balık bölümünde yemiştik, fena değildi.

2. Darende says:

Resmi darende tanıtım web sayfası paylaşımınız için teşekkürler emeğinize sağlık.