Ortaçağ Güzeli: Toledo

Madrid‘teki ilk gecenin sabahı hostelden çıkıp yürüme mesafesindeki otobüs garına doğru gidiyoruz. Elimdeki bilgilere göre buradan Toledo’ya yarım saatte bir kalkan otobüsler var. Yol 1,5 saat sürüyormuş. Aslında hemen hostelin karşısındaki Atocha Tren İstasyonu’ndan kalkan hızlı trenler de var, yol yarım saat sürüyor; ancak biraz pahalı ve kalkış zamanını yakalamak gerekiyor. Gidiş-dönüş bileti %20 indirimli bile olsa otobüsten daha pahalıya geliyor. Biz otobüsü tercih ediyoruz. Yol daha uzun; ama olsun. Etrafa baka baka gideriz.

Otobüs garına gidince pek çok yöne otobüs görünüyor; ancak Toledo yok. Danışmaya gidip soruyoruz; danışmadaki bayan İngilizce bilmiyor. Danışmada bile otursalar İngilizce bilmiyor oluşlarına artık alıştık. Küçük kağıtlara Linea 6, Plaza Eliptica yazmış, bize onu uzatıyor. Anlıyoruz ki metroya binip Plaza Eliptica’da inin, oradan kalkıyor diyor. Peki o zaman, öyle yapalım, alt kata inip 6 numaralı hatla Plaza Eliptica’ya gidiyoruz. Burası sanırım çok katlı, yeni bir otobüs garı. Bilet satıştaki görevli bizi şaşırtıyor ve İngilizce konuşuyor. 7 numaralı perondan otobüsün kalkacağını söylüyor. Otobüs geliyor ve biniyoruz. Otobüste hemen hemen herkes bizim gibi turist. 1,5 saat gitmeyi beklerken 45 dakika sonra Toledo’ya varıyoruz (Gidiş-dönüş 8.42 Euro). Demek ki bu noktadan yol daha kısa sürüyor. Bu durum Madrid’in turizm ofisi sitesinde bile yoktu. Hem daha az para verdik hem de yol sadece 45 dakika, daha ne olsun! Otobüs garından çıkıp şehrin duvarlarının olduğu yöne doğru yürümeye başlıyoruz.

Toledo Giriş Kapısı

Toledo, yüksek duvarlarla (sur) çevrili bir orta çağ şehri. Duvarların dışında kıvrılmış bir şekilde surları çevreleyen Tajo Nehri akıyor. 1550’de yenilenen ve üzerinde V. Carlos’un heykelinin olduğu ana kapıdan (Puerta Nueva de Bisagra) girer girmez eski taş evler bizi karşılıyor. Kahvaltı etmeden yola çıktığımız için ne yesek diye bakınırken bir kafeye giriyoruz. Her yerde olduğu gibi burada da içerde sigara içiliyor. İspanyolların meşhur yiyeceklerinden tortilla de patatas söylüyoruz. Baton ekmek içinde patates omletimiz geliyor. Ekmek sıcak, patates sıcak; ama yine de fena değil tadı. Yeterli karbonhidratı aldığımıza göre uzun bir yürüyüş için hazırız.

Toledo

toledo2

toledo3

Bugün hava soğuk; ama güneşli. Giriş kapısından geçtikten sonra yolu takip ederek önce küçük bir meydana geliyoruz. Burası Plaza Zocodover. Etrafta turist grupları var. Tam karşıdaki turizm danışmadan haritamızı alıp dümdüz ilerliyoruz. Kaleye benzeyen yapısıyla Alcazar tam yanımızda. Yenileme çalışmaları nedeniyle kapalı olan, 3. yy.’da Roman ve sonrasında Vizigot sarayları olarak kullanılan ve daha sonra V. Carlos’un da kraliyet sarayı olan Alcazar, birçok yangın geçirmiş, yeniden yapılmış. Günümüzde askeri müzeye ve İspanya’daki en geniş halk kütüphanelerinden birine ev sahipliği yapıyor. Alcazar’ı geçip taş evlerin arasındaki daracık sokaklardan yürüyoruz. Bu tuğla görünümlü taş evler ve daracık sokaklar İtalya’daki Siena’yı andırıyor. Ara sokaklara gire çıka kalabalığın olduğu bir yerlere varıyoruz.

toledo5

toledo6

Burası küçük bir meydan ve önümüze büyük kilise (Katedral) çıkıyor. Katedral taş işlemeli ve çok büyük. Yapımına 1226 yılında başlanıp 1493 yılında tamamlanmış. İçeri giriş 7 €. Giriş kalabalık olduğundan ve kilise gezmek yerine sokaklarda dolaşmak istediğimizden devam ediyoruz. Burada El Greco’nun freskleri olsa da göremeden devam ediyoruz.

Toledo Katedral

Küçük şehrin hemen hemen her yerini adımlayarak ilerlerken ilgimizi çeken yerlerde ya da yorulduğumuz noktalarda küçük molalar veriyoruz.

toledo7

Alttaki fotoğrafta şehri çevreleyen Tajo Nehri görünüyor.

Tajo Nehri

Bu şehirde kılıç işleri ve badem ezmesi ürünlerini her yerde görmek mümkün. Santo Tome Kilisesi‘nin (Iglesia de Sto. Tome) olduğu sokakta, badem ezmesinden (marzipan) yapılmış, kilise maketi vitrinde yer alıyor.

st.tome1

Calle de Sto. Tome

st.tome2

Santo Tome

marzipan1

Vitrinde Marzipanlar

marzipan2

Vitrinde Marzipandan St.Tome

Elimizdeki haritaya göre kilise ve sinagoglar dışında burada iki tane de cami var. İspanya’da yaşayan Araplardan kalma. Bir tanesi Mezquita de las Tornerias. Haritaya göre tam önündeyiz; ama camiyi bulamıyoruz. Sorduğumuz kişiler tam da bu noktayı gösteriyor; ama ortada cami yok. Derken birisi kapısını gösteriyor. Apartman kapısı görünümünde olacağını beklemiyorduk tabi. Önünde duruyor olmamıza rağmen o kapıyı açıp bakmamıştık. Kapıyı yavaşça itip içeri girdik, içerde kimse yoktu. Bir adım attık, cami dedikleri minicik kubbeleri olan taş tuğlalı ve evlerin arasında kalmış bir yermiş meğer.

Sonra diğer camiyi Mezquita del Cristo de la Luz‘u görmeye gittik. 10. yy.’dan kalma, küçük, kare şeklinde taş bir bina idi; sanırım restorasyondaydı. Diğer camiye göre dışarıdan bakıldığında belli olan, güzel görünümlü bir taş binaydı. İçerisi kapalıydı; ama görüldüğü kadarıyla içerde de bir şey yoktu zaten. En tepesinde de bir haç vardı. Bizde kiliseler cami oluyor, onlar da camiyi kilise yapmaya çalışmış herhalde; ama kullanımda değildi.

Mezquita del Cristo de la Luz

Aşağıdaki fotoğraflar da Iglesia de Los Jesuitas (San Ildefonso) kilisesine ait. 1742 yılında yapılan bu barok tarzı kilisenin güzel bir ön cephesi var.

Iglesia de Los Jesuitas (San Ildefonso) Kilisesi

Bahsettiğim yapılar dışında şehirdeki saatler süren yürüyüşümüz boyunca pek çok kilise ve güzel yapı gördük, ara sokaklarda dolaştık.

toledo10

Toledo Sokakları

Tüm bunların sonunda 14. yy.’da yapılan şehrin en önemli giriş kapısı olan Puerta del Sol‘u (Güneş Kapısı) geçerek Toledo gezimizi bitirip tekrar otobüs garına dönüyoruz. Otobüse binip 45 dakikalık yolculukla Madrid’e dönüyoruz.

Puerta del Sol

Yazı ve fotoğraflar: Derya Çölaşan
Gezi Tarihi: 27 Kasım 2009

One Response
  1. xxxx says:

ALLAH razı olsun ödevime çok katkısı oldu